Bizztravel verdubbelt omzet uit zoekmachine bezoekers

Zoekmachinestrategie voor Bizztravel Wintersportreizen: explosieve stijging omzet uit zoekmachines.

Als één van de meest toonaangevende online reisorganisaties van Nederland is Bizztravel Wintersport altijd bezig met het optimaliseren van haar online strategie. Omdat Bizztravel veel rendement haalt uit zoekmachinebezoekers, heeft ze Lab050 gevraagd om een strategie neer te zetten waarmee Bizztravel nóg meer gaat profiteren van deze groep bezoekers.

 

Structureel profiteren van bezoek uit zoekmachines: focus op de lange termijn

Een lange termijn strategie, daar lag de focus. De wens was om structureel resultaat te halen uit Google. Geen korte termijn effecten die relatief veel kosten en geen garanties bieden voor de toekomst. Een structureel en verdedigbaar concurrentievoordeel creëren was het doel.

 

Waar leggen we de focus in de online strategie?

We zijn eerst gaan kijken waar de focus zou moeten liggen op basis van de heersende theoretische modellen. Wat zijn de belangrijkste rankingsfactoren op dít moment, maar vooral ook voor de toekomst? Wat is bijvoorbeeld het aandeel van social media en laadtijden in het algoritme van Google? Hoe kunnen we de (link)populariteit van Bizztravel vergroten op een kostenefficiënte methode?

Zonder te verklappen wat de exacte strategie van Bizztravel is geworden, kunnen we wel een aantal belangrijke elementen benoemen die belangrijke rol hebben gespeeld in de totstandkoming van het plan:

  • Linkbuilding is dead, start linkearning.
  • Content is king zolang het relavante en mooie content is.
  • Op de long tail is weinig concurrentie.
  • User generated content is gratis en relevant.

 

Wat betekent dat in lekentaal?

Linkjes bij andere websites aanvragen om hogere posities te verkrijgen in zoekmachines is niet meer van deze tijd, content op je website blijft het allerbelangrijkst (zo lang deze relevant en mooi is), in Google er is weinig concurrentie op hele specifieke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties en deze termen kennen vaak een hogere conversie, en het toevoegen van content van andere gebruikers op je eigen website is relevant voor de gebruiker van je je website.

 

De aanpak: een project met enige omvang

Wanneer je voor een optimalisatie van je zoekmachineresultaten gaat, heeft dit een grote impact op je website. Op basis van de genoemde uitgangspunten is de volledige website van Bizztravel Wintersportreizen vernieuwd. Een enorm project van content creatie, ontwerp en bouw. De inspanningen hebben hun uitwerking echter niet gemist.

 

Welke resultaten heeft het opgeleverd?

Naast een enorme groei in relevante mooie content, heeft de site ook een mooi nieuw design gekregen. Bizztravel heeft met de release van de nieuwe site een serieuze voorsprong genomen op haar concurrentie.

In de reisbranche volgen de online reisorganisaties elkaar op de voet, en wat op het ene moment een concurrentievoordeel is, kan op het andere moment al …. zijn. Exacte aantallen kunnen we op deze plek dan ook niet verklappen.

We kunnen wel aangeven met welk percentage het aantal bezoekers en het aantal online boekingen vanuit (non-branded) zoekmachine verkeer is gestegen.

resultaten